2013-07-29

Sol,bad,och göstrolling under den gångna helgen

I fredags em. sjösatte jag i sparre och efter en snabbkalibrering av ap-n begav jag mig till fiskeplatsen.
Jag skulle testa att köra bara med löja i olika  "betes skallar" denna kväll/natt,
men det gick åt helvette, ett enda tappade fisk på 6 timmar.
Gösen var på hugget denna kväll vet jag, då andra fick bra med fisk bla. Lara.
No ja.. denna metod får nog vila en stund:)

I lördags var det bad med familj i strålande solsken.
På kvällen gästade Mr. Berglöv sweangler båten, det är första gången han hänger på så det var
extra viktigt att styra kosan rätt denna kväll:)
Det började lite små segt men tillslut, landar vi 3 gösar med en på 3.3kg som störst.
Denna är nytt pb för Håhan så GRATTIS mannen bra drillat
och tack för en trevlig kväll ombord !!! :)

 
I söndags nötte jag på mellan 11-18 mitt på dagen. Det soliga vädret övergick till mulet sedan till regn. Stimmen låg ovanligt högt i vattenmassan hela dagen och gösen jagade tydligt under och bland dom.
Dagen slutade med hela 8 landade gösar och 2 gäddor , dom tappade slutade jag att räkna:) hur som helst galet bra fiske denna dag. Största gösen vägde 2.9kg denna dan.

10 kommentarer:

GuteBysen sa...

Hej Zolt

Fina gösar! :) Jag köpte en Jensen spöparavan i Katrineholm, men den är kass rent ut sagt -eller så gör jag nått fel... Har du nått tips på vad som funkar bäst vid (gös) trolling?

sweAngler sa...

Hej!
Jag känner tyvärr inte till jensen paravanen.
Själv har jag några offshore dom fungerar bra men svin tunga jag funderar faktiskt att köpa några av dessa har hört bara bra om dom.
http://trollingcenter.se/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=0&products_id=965
Mvh.Zolt

GuteBysen sa...

Tack för tipset!

Fäster man Black Beast Sidoparavan med egen lina i båten eller sitter den på fiskelinan från spöt?

Spöparavanen jag har ser ut så här Foto: Luhr Jensen Dipsy Diver.

Har provat att vrida (tyngden på baksidan) åt bägge hållen (H/V) samt testat de de tre olika lägena 1-3 men den går bara djupt och rakt bakom båten samt är väldigt tung att veva in -trots att den "löst ut"... Vänder jag på steken och kör den åt andra hållet så surfar den bara på vattenytan. Mysko pryl som nu ligger på botten av draglådan... :(

GuteBysen sa...

Jag fick lite tips från tuben om hur dipsy diver tacklas, så jag gav mig ut en liten sväng igårkväll för att testa. Men tji fick jag för den fortsatte att dumma sig. Slängde tillbaks skiten i draglådan igen och körde vidare utan paravan...

Det gick hyffsat bra utan för det slutade även för mig med 8 gösar och en liten gädda! Fantastisk rolig tur, det märktes att gösarna var hungriga för det fullständigt kokade i vattnenytan omkring oss med småfisk, såg ut som nors.

sweAngler sa...

Tja!
Jag missförstod dig lite jag trodde du menade sido paravaner. Dipsy använder jag oxå kör den största modellen utan den svarta ringen. Jag kör dom i max läge som är 3an då skär dom ut åt sidan
(höger o vänster)
Du måste nog ha en något kraftigare trollingspö för att dra och "bestämma över" dessa,fungerar knappast med vanliga "klena"fiskespön.
Du får järna hänga med på en trollingtur framöver, du kan nog snappa upp ett och annat ska du få se:) Nästa tur blir den 17-18aug.på båven. Vill du "ni" följa med maila mig då.
Mvh.Zsolt

GuteBysen sa...

aha, jo jag körde min dipsy på ett "Sjösländan XP" 13" med en Shimano Exage 10000FC rulle vilket kanske inte är helt optimalt. Tack för inbjudan! Jag åker väldigt gärna med på en fisketur, har ej fiskat i Båven så det vore grymt skoj! "Dessvärre" är jag i Grekland (Kos) just den helgen, o fiskar bland annat... :-) Men det kanske blir fler turer under hösten?

sweAngler sa...

Ok ,det kommer självklart att bli trolling på hösten vi får höras av senare. Ha en trevlig semester!!:)

Mvh.Zsolt

Unknown sa...

Sådärja, då var man hemma i Svedala igen! Tänkte bara visa en av de mer märkliga fångster jag fått. Den tog på en Fin-S "Gös jigg" tidigt en morgon när jag stod på piren (Kos stad) och kastade. :)
Foto: Odjur på hugget

Hade hoppats på Barracuda men icke. Fångsten tillagades dock vid restaurang och provsmakades.

Var du ute å fiskade nått på Båven?

sweAngler sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
sweAngler sa...

Häftig fångst,men den tömde inte rullen direkt, eller?:)
Jag har inte varit ute på
Båven (sen sista inlägg på bloggen)
Har varit mest på sutarmete senaste veckorna..